Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv

Her skriver vi indlæg og spørgsmål omkring vores kameraer og udstyr:
Besvar
Brugeravatar
Masso
Geografisk sted: Sydfyn

Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv

Indlæg af Masso » 19. apr 2020, 20:03

Heyyy

For efterhånden mange måneder siden faldt jeg over en youtube film om en indiegogo kampange for et anamorphic objektiv - jeg må indrømme jeg altid har syntes det format er rigtig spændende, men har altid syntes objektiverne var pisse dyre - eller også var det mig der ikke søgte rigtigt.

Men jeg så denne kampagne for et objektiv fra Sirui - et 50mm F1.8 i 2.4:1 og jeg slog til og støttede den.. Aftalen i den var så at hvis de fik samlet alle pengene så ville jeg få et objektiv når de var færdig produceret. De nåede deres mål, men blev forsinket pga. corona, det var lige der hvor det hele østen og europa var begyndt at lukke ned = laaang ventetid.

Men her i tirsdags kom det så endelig frem til mig - og jeg må indrømme at det overrasker mig en del. Jeg var ude og lege lidt med det i går aftes efter solnedgang. Jeg har meget hurtigt klippet det samme - der er ingen større historie i det, klippearbejdet er der kun brugt 30 min på og så er der drysset lidt lyd hist og pist. Og så har jeg afsluttet med at smide det neutralt LUT på for at give det lidt farve. Jeg har IKKE været inde og ændre i nogle ting efterfølgende i post. Det hele er optaget med ISO 320 og så skifter den så lidt i F undervejs efterhånden som det blev mere mørkt.

Min hensigt var ikke at lave noget stort mesterværk - jeg ville kun lige se hvordan det rent faktisk kunne klare sig i lavt og til tider meget lavt lys.

Jeg skal virkelig vænne mig til det er 50mm - normalt plejer jeg næsten at køre alt igennem med min 25mm og så et Canon 16-35mm monteret på en Viltrox mount. Det er optaget i (4K) 60p 8bit 150Mbps og så i V-Log.

Link: https://youtu.be/zICffZ6KdZg (husk at vælg den højeste kvalitet, selvom YouTube stadig komprimere det meget.

Har i nogle erfaringer med den type objektiver?
Mvh
Masso (Mads)

Kamera: Panasonic GH5S + diverse dimser og tilbehør
Klipper på: Macbook Pro + FCPX
Jeg laver primært film for FDF, musik samt små hobby projekter.

Brugeravatar
26mook

Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv

Indlæg af 26mook » 19. apr 2020, 23:01

Hej Masso !

Vil lige tjekke om du ved at GH5, har indbygget horizontal level måler - tryk på DISP knappen, bag på kameraets højreside, indtil der kommer en gul linje på skærmen - der så skifter til grøn - når kameraet er i vater !

Mvh.
ole

Brugeravatar
Masso

Indlæg af Masso » 19. apr 2020, 23:35

haha jeg tænkte nok den ville komme. Det er bevist fra min side at skyde på den måde :lol:
Det er faktisk utrolig sjældent jeg skyder noget der er i vater når det er håndholdt :twisted:
Mvh
Masso (Mads)

Brugeravatar
26mook

Indlæg af 26mook » 20. apr 2020, 07:24

Tænkte bare at nu har du jo skiftet kamera og det kunne være at du ikke var klar over at den havde vater .... men ok !

Her kan du se hvordan man laver en billig Fake anamorphic linse

https://www.youtube.com/watch?v=RPMXXAbl8QA

Brugeravatar
Masso

Indlæg af Masso » 20. apr 2020, 09:10

Heh jo tak, det er jeg skam klar over - jeg har nørdet meget rundt i knapper og manuelle indstillinger det sidste års tid :-)

Tak - jeg har skam set rigtig mange af de film, men jeg syntes nu det er sjovere med et objektiv der gør alt det fra starten, så man ikke skal hen i hjemmelavede løsninger. Har ud selv erfaringer med at skyde i det format?
Mvh
Masso (Mads)

Brugeravatar
26mook

Indlæg af 26mook » 20. apr 2020, 12:51

Det med de hjemmelavet - er jo en billig måde og teste om man er til anamorphic - så man senere kan købe en rigtig linse ! Det eneste jeg ved mht. anamorphic er, at man selv med en alm. linse og så i anamorphic mode på en GH5 kan optage 6K !

Brugeravatar
Masso

Indlæg af Masso » 20. apr 2020, 15:22

Det tænker jeg også fint man kan finde ud af hvis man optager i alm. 16:9 og så kommer sort bars i top og bund - altså om man er til det eller ej. Det tænker jeg ikke man behøver at lave den slags løsninger for. Man kan jo også starte et projekt i sit redigeringsprogram som er i anamorphic og så skalere sit materiale op, jeg ved godt man så mister lidt i top og bund, men så kan man jo også se om man er til det :-)

Det er rigtigt at GH5 og GH5S har indstillinger til anamorphic, men det er ikke alle objektiver det kan bruges til. Den indstilling er lavet til objektiver med x2 faktor - det objektiv jeg fx har købt her er med x1.33 faktor - For mig gør det ikke noget, for jeg har ikke behov for 6K :-)
Mvh
Masso (Mads)

Brugeravatar
26mook

Indlæg af 26mook » 20. apr 2020, 15:54

Jeg ville optage 6K med 4:3 ratio og så arbejde med optagelserne i redigeringen !

Besvar