Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor

Indlæg og kommentarer om Pinnacle Studio
Brugeravatar
Per Holmstrøm
Geografisk sted: Herlev

Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor

Indlæg af Per Holmstrøm » 25. feb 2020, 13:15

Jeg har været vant til Pinnacle 14 som har fungeret fortræffeligt igennem mange år under Windows 7 - men kører dårlig på Windows 10.
Har skiftet til Pinnacle 23 Ultimate. Det er der en del problemer med. Et af dem er, at jeg finder det særdeles vanskeligt at "trække" clips fra Biblioteket med på det ønskede spor på tidslinien - typisk AV-spor 2. Clippet placerer sig alle andre steder end der, hvor jeg ønsker det skal være. Ved at bruge funktionen "Send til tidslinien" går det ofte bedre.
Kan jeg gøre noget særligt for at lette "træk-clip" brugen?

I øvrigt: Er det korrekt programfunktion, at man kun kan sende et clip ad gangen til tidslinien? I Pinnacle 14 m.v. kunne man markere de klip man ønskede at føre til tidslinien - for så at sende samtlige makerede clips til tidslinien i en "trækkende" bevægelse.

Venlig hilsen
Per Holmstrøm

Brugeravatar
verner
Administrator
Geografisk sted: Husum

Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor

Indlæg af verner » 25. feb 2020, 18:08

Hej Per,

Du kan sagtens trække flere 'clip' ned på tidslinien på én gang-

Du kan også markere dem og 'sende dem til tidslinien'

Klippene lægger sig på det markerede spor, der hvor tidslinie-markøen står.

Er din PC kraftig nok ? og er driveren til dit grafik-kort opdateret ?
Bedste Hilsner :D

Min Videoklub

Brugeravatar
Per Holmstrøm

Indlæg af Per Holmstrøm » 26. feb 2020, 17:33

Tak for hurtigt svar.
Nu går det bedre med at "trække" clips ned på tidslinien.

Jeg har d.d. opdateret Ge-Force Game Ready Driver til version 442.19.

Min PC er "Zitech Videoredigerings PC". Fra december 2019.
Jeg oplyste, at jeg skulle have en "MEGET KRAFTIG"computer til videoredigering og oplyste mindstekravene til Studio 23 Ultimative. Jeg fik oplyst, at en PC med bl.a. følgende indhold var RIGELIG kraftig:
- Gigabyte MB Z390 Z390 SLI LGA 1151
- Intel CPU Core 17-9700K 3.6 Ghz, 8kerner LGA 115
- MSI GTX 1060 ARMOR 3G OC 6G3 GDDR
- Samsung PM981 512 GB M.2 PCI Express 3.0 x 4.

Desværre er jeg ikke i stand til at vurdere om nævnte enheder er tilstrækkelige til problemfri drift af Pin 23 Ultimate. Et eller andet - eller mere - er dog galt, idet jeg har programsammenbrud (programmet låser) ca. hver 10 minut, hvilket jeg er ked af. Problemer af den type har jeg stort set ikke haft i de mange år, jeg anvendte Win 7 og Pinnacle 14.

Når programmet "låser" anvender jeg "Jobliste" i Win 10 for at lukke programmet ned. Her observerer jeg, at Pinnacle optager 40-50 % CPU og har et "Strømforbrug", der er "Meget højt".
Under normal drift af programmet (Pinnacle 23 Ultimate) ses tilsvarende værdier som f.eks. "0,3 %" henholdsvis "Meget lavt"

Er det på ovennævnte baggrund muligt at vurdere om min PC "har tilstrækkelig kraft"?

Brugeravatar
verner
Administrator

Indlæg af verner » 26. feb 2020, 20:05

Hej Per,

Din PC har ihvertfald bedre specifikationer end min :D
Så jeg vil mene at du skulle være godt kørende med din PC

din Pinnacle Studio version skal gerne hedde 23.1.1.242

Jeg ved godt at jeg har sagt det før, men det eneste Pinnacle Studio 14 & 15 har til fælles med Studio 16-23 er navnet.

Det er helt grundlæggende et andet program, hvor man har ændret brugerflade så den minder lidt de tidligere versioner.

I min videoklub er 14-15 personer der redigerer i Pinnacle Studio 23 og vist oplever vi at programmet "crasher" men ikke i samme udstrækning som tidligere og heller som det du nævne.

Jeg plejer at foreslå, at man dele sit projekt op i mindre dele, for at se om programmet så kører lettere.

Er det 4K optagelser, du redigerer ??
Vedhæftede filer
Studio Version.png
Studio Version.png (103.17 KiB) Vist 1409 gange

Min Videoklub

Brugeravatar
Per Holmstrøm

Indlæg af Per Holmstrøm » 28. feb 2020, 11:32

Hej Verner.

Tak for dine informationer.
Nej - jeg redigerer ikke i 4k, men i optagelser fra Sony Handicam HDR-CX250E, i AVCHD-formatet.

Jeg oprettet også kun delprojekter med en varighed på ca. 10 min., hvorefter jeg så sammenføjer disse til den endelige film. Dette for at mindske PC-belastningen. Jeg har desuden frakoblet "beregninger i baggrunden" samt andre funktioner, der kunne reducere CPU-belastningen.
Jeg har registreret, at antallet af nedbrud stiger markant, hvis jeg "trykker på taster" (afgiver kommandoer) hurtigt efter hinanden. Tilsyneladende vises et grønt spor over det redigerede område i mappetræet så længe der gennemføres beregninger, der har med netop afgivne kommandoer at gøre. Det er helt nødvendigt at vente med nye kommandoer, indtil dette grønne område er forsvundet (beregningerne tilendebragt) før næste kommando. Det tager tid! Tid som jeg absolut havde forventet ikke at skulle bruge med min nye kraftige videoredigeringscomputer til ca. 20.000 kr.
Jeg er jo også lidt forundret over at jeg i "Jobliste" under "processer" ser "Strømforbrug" henholdsvis "Tendens i strømforbrug" som "Meget højt" og markeret med rød farve så snart Pinnacle 23 udfører redigeringsfunktioner. Som om man nærmer sig computerens absolutte ydeevne.

Jeg ville selvfølgelig være meget glad for en oplysning om dine (eller andres) tilsvarende værdier. Hvis det ikke er for meget...

Mvh Per Holmstrøm

Brugeravatar
Kurt Andersen

Indlæg af Kurt Andersen » 29. feb 2020, 00:19

Jeg kender ikke Pinnacle, udover at jeg i forum jævnligt ser, at en del åbenbart har problemer med det.
Men din fejl tyder helt klart på, at et eller andet grundlæggende er galt.
Så jeg vil foreslå dig, at afinstallere Pinnacle. Derefter rense registreringsdatabasen med Ccleaner (gratis version).
Genstart computeren og installer Pinnacle igen. Så er der faktisk en chance for, at den kommer til at virke, som den skal.
Grunden til at jeg anbefaler at rense registreringsdatabasen efter afinstallering er, at i den skrives alle de indstillinger, som programmet skal virke med, og når man afinstallerer sker der næsten altid det, at ikke alt det som står i registreringsdatabasen bliver fjernet, og hvis det som giver dig problemer stadig står der, så vil det også stå der efter geninstallering, og derfor stadig forårsage samme problem.
Så husk at rense.
Det kan umuligt være din pc.s specifikationer, som giver dig problemerne.

Brugeravatar
26mook

Indlæg af 26mook » 29. feb 2020, 10:50

Hej Per !

Jeg kan godt forstå du er skuffet !

Håber at de, der læser med her, vil se mit indlæg som "tanker til eftertanke" hvis man står og vil købe ny computer til videoredigering !

"Min PC er "Zitech Videoredigerings PC". Fra december 2019.
Jeg oplyste, at jeg skulle have en "MEGET KRAFTIG"computer
til videoredigering og oplyste mindstekravene til Studio 23 Ultimative."

".... min nye kraftige videoredigeringscomputer til ca. 20.000 kr."

Nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger Zitech har for at vejlede og bygge en videoredigerings PC ! Oplyste du om, at dit kamera var et: Sony Handycam HDR-CX250E, der optager i det hårdt komprimeret AVCHD-formatet og derfor burde det kraftigste i computeren være cpu'en - der afkoder AVCHD-formatet !

Intel Core i7-9700K Processor pris 2969,-kr.

"Is the Intel Core i7 9700K good for video editing?

The Core i7 9700K is decent for video editing, but in most situations, it will only be about 5% faster than the previous
generation Core i7 8700K. Because of this, the Core i7 9700K is great if you are already in the market for a new system
but there is likely little reason to upgrade from a Core i7 8700K for video editing."

PCI Express Configurations ‡ Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4

Max # of PCI Express Lanes 16

Hvis jeg havde betalt 20.000,-kr. for en Videoredigerings PC - ville jeg have en forventning om, at jeg kunne udbygge systemet med eks. et ekstra videokort og skærm, der kunne vise "ægte 10bit" farver i forbindelse med color grading ! i7-9700K, kan kun håndtere x16 og de er allerede brugt af grafikkortet ! Hvis man sætter et ekstra videokort i - så vil grafikkortet gå ned fra x16 til x8 ! Det ser ud til at Gigabyte Motherboard Z390 chipset offers 24 PCIe Lanes - hvis det ikke var tilfældet - så ville et Samsung PM981 512 GB M.2 PCI Express 3.0 x 4 drev - være nok til at grafikkortet ville køre med x8 !

Hælder man vand i benzintanken på en Ferrari ?

Et Sony Handycam HDR-CX250E, koster hos Dusinhome pris 2295,-kr. I Gul og Gratis kan man finde et brugt til omkring 1650,-kr.

Pinnacle 23 Ultimate koster ca. 895,-kr.

Kan det så være rigtigt, at man skal have en computer, til 20.000,-kr., for at redigere sine optagelser ? Mit svar er nej

En alm. computer til 4000/5000,-kr. ville være nok - hvis bare man ville indse, at det ikke altid er smart at ville redigere i et afleverings codec !

Brugeravatar
Per Holmstrøm

Indlæg af Per Holmstrøm » 29. feb 2020, 13:50

Tak for de venlige og kompetente svar og gode råd, som jeg vi gå videre med.

Brugeravatar
hclhansen
Geografisk sted: Odense

Indlæg af hclhansen » 29. feb 2020, 19:34

Nu er jeg nysgerrig!
Jeg er i forhold til jeres specs slet ikke oppe på jeres niveau, med hensyn til jeres pcére!
Jeg har, efter at have måttet smide min pc med en en ældre udgave i7 3770 ud, da strømforsyningen satte lit "fut" i den, måtte tage hensyn til økonomien. Dette har givet mig en i5-6600, med 16 gb ram og et 6 gb grafikkort (4500 kr. ialt) og jeg ser slet ikke jeres problemer!
Jeg bruger Pinn. 23, Sony Vegas 15 pro, samt Davinci Resolve og endelig Magix Movie Edit Pro Premium, for eksperimentets skyld.
Og det kører bare!
Med venlig hilsen.
Hans

Brugeravatar
verner
Administrator

Indlæg af verner » 1. mar 2020, 15:09

Det er rigtig at AVCHD er "hård kost"
daj jeg fik mit første AVCHD camera i 2008 måtte jeg konvertere optagleserne til mp4 for at få en "gnidningløs" redigering.

omkring 2012 købte jeg den i7 2600K computer, som jeg stadig bruger".

Jeg tager AVCHD filerne ind, redigerer dem og eksportere som MP4 filer.

Der er måske lidt kvalitetstab, men det er ikke noget jeg har tænkt over.

Det undrer mig at en ny maskine har problemer med redigering, når min "gamle" ikke har :o

Min Videoklub

Besvar